Welkom > Konijn > Weetjes

Weetjes

• Konijnen eten vaak hun nachtontlasting op. Dit is normaal. De nachtontlasting is donkerder en zachter dan overdag en bevat waardevolle voedingsbestanddelen.
  • Als konijnen diarree hebben is er vaak geen sprake van een ziekte of een infectie. Meestal is verkeerde voeding de oorzaak. Haal in eerste instantie alle voer weg en geef alleen hooi en stro en water. Blijft het probleem, kom dan langs.

• Mocht het ooit nodig zijn uw konijn (bv nadat hij ziek is geweest) zelf iets te voeren: babypotje " Olvarit 1e hapje worteltjes" vinden ze meestal erg lekker! U kunt ook een speciaal vezelpoeder, wat u met water moet mengen, van ons meekrijgen. Ook kunt u pellets of korrelvoer weken. Met een spuitje kunt u vloeibare voeding in de bek ingeven. Het beste lukt dit met het dier op schoot en door vanaf de zijkant achter de voortanden de voeding langzaam in de bek te druppelen. Let op dat het dier de voeding goed doorslikt. Geef kleine beetjes tegelijk. Als richtlijn wat betreft hoeveel u moet geven, kunt u uitgaan van ongeveer 20 ml per kilo lichaamsgewicht.

• Konijnen merken voorwerpen in hun territorium met een geurklier die onder hun kin zit.
  • De urine van konijnen is meestal dik en geel, maar kan ook oranje of zelfs rood van kleur zijn.

• Wilt u bij uw konijn iets gebruiken tegen vlooien of andere parasieten, pak dan niet als vanzelfsprekend een middel dat u voor uw hond of kat in huis heeft. Neem contact op met de praktijk wat wel veilig is om te gebruiken.
  • Let op (vooral bij konijnen die buiten gehuisvest zijn) of uw konijn na diarree geen natte achterhand krijgt. Dit kan een aantrekkelijke plek zijn voor vliegen om hun eitjes te leggen. Bij een beetje warm weer komen die eitjes snel uit en graven de larven zich in de huid in. Deze ziekte heet "mydriasis" en je moet er wel heel snel bij zijn om het dier dan nog te kunnen behandelen.

• Zeurt uw kind al maanden om een konijn en wilt u met meer zekerheid weten of het de zorg van het dier wel serieus neemt? U zou kunnen overwegen om een konijn te leasen. Voor meer informatie: www.dvclelystad.nl.

• Meer weten? www.konijnen.nl, www.konijnenbelangen.nl, www.konijnenstichting.nl, www.dierennieuws.nl

• Vanaf september 2008 is het ook mogelijk uw konijn te verzekeren. Zie www.petplan.nl.
RŲntgenfoto