Welkom > Hond > Vaccinaties > Besmettelijke hondenhoest

Besmettelijke hondenhoest

Besmettelijke hondenhoest werd vroeger kennelhoest genoemd en wordt oa. veroorzaakt door het para-influenzavirus en een Bordetellabacterie.

Deze veelvoorkomende ziekte is gelukkig bij volwassen honden niet gevaarlijk, maar wel vaak zeer hardnekkig.

Bij pups kan het wel degelijk gevaarlijk zijn. Ze kunnen er longontsteking van krijgen en chronische keelklachten blijven houden. Bovendien blijft de pup zeker 6 weken besmettelijk voor andere honden. De pup mag dan ook niet naar puppy-cursus gedurende die periode en liefst zelfs pas 6 weken nadat het hoesten gestopt is! Reden om op  8-9 weken leeftijd de pup hier een vaccin tegen te geven.

De hond lijkt een flinke verkoudheid te hebben: een hardnekkige, droge hoest met kokhalzen en opgeven van slijm. Vaak lijkt het net of uw dier moet overgeven, maar dat dit niet lukt. Dat kan er heel naar uitzien: uw hond zal er echt niet van stikken, maar soms ziet het er wel zo uit. Vooral 's nachts als de hond minder slikt en het slijm in de keel indroogt en erg taai kan worden, kan het dier plotseling wakker schrikken en erg gaan hoesten. Heeft u ooit een kind gehad met kinkhoest, dan weet u een beetje hoe de verschijnselen er uit kunnen zien en hoe vervelend ze kunnen zijn.

In ernstiger gevallen krijgt de hond ontstoken ogen, een snotneus, bronchitis of longontsteking.

Besmetting vindt vooral plaats waar veel honden bij elkaar zijn, zoals een kennel, pension of tentoonstelling.
Echter ook gewoon bij het spelen in het park met andere honden kan infectie plaats vinden.!!
Daarom zijn we blij dat de naam "kennelhoest" veranderd is in "bemettelijke hondenhoest". Mensen dachten te vaak dat hun hond het niet op zou kunnen lopen, omdat hij immers niet in pension ging en lieten hem daarom er ook niet tegen vaccineren. Uitlaatveldjes, populaire wandelplaatsen, hondenscholen, trimsalons: overal kunnen ze het oplopen.

De infectie wordt van dier op dier overgebracht via de uitademingslucht bij hoesten.

Meer weten? www.honden-msd-animal-health.nl/besmettelijkehondenhoest